De Porsche Taycan

Electrifying nieuw hoofdstuk voor Porsche Centrum Leusden.

Porsche Centrum Leusden is de oudste Porsche dealer van Nederland. Sinds het bedrijf de deuren van het dealerschap in 1949 opende, heeft het technisch vooruitstrevende en unieke sportwagens verkocht en onderhouden. Het nieuwste innovatieve hoogtepunt van Porsche is de Porsche Taycan, de eerste volledig elektrische sportwagen van het merk. Porsche Centrum Leusden is trots op de elektrische telg die nu al vele harten heeft veroverd.

Een klant stapt met een grijns van oor tot oor de showroom uit van Porsche Centrum Leusden. Hij heeft zojuist zijn eerste rit gemaakt in de nieuwe Porsche Taycan 4S in de opvallende kleur mamba green metallic. Voor deze verstokte Porsche rijder met benzine in het bloed is zojuist een nieuw tijdperk aangebroken: hij is ‘geëlektrificeerd’. Verkoopadviseur Colin de Lange is inmiddels aan een dergelijke reactie gewend geraakt. “De Porsche Taycan is waanzinnig. De elektrische techniek is gekoppeld aan de sportiviteit en de uitstraling die je van ons merk gewend bent.”

Bakermat

Leusden wordt gezien als de bakermat van Porsche in Nederland. Het bedrijf heeft in de 71 jaar van zijn bestaan het ene na het andere hoogtepunt uit Stuttgart-Zuffenhausen meegemaakt. Maar ook voor Porsche Centrum Leusden is begin dit jaar een nieuwe electrifying tijd aangebroken met de Taycan. Met zijn honderd procent elektrische aandrijving staat deze Porsche symbool voor de evolutie van de autowereld voor de komende jaren. Uiteraard speelt de dealer voor centraal Nederland ook nu weer in op de nieuwste technieken van Porsche. Met geschoolde technici in de werkplaats – Leusden is de enige dealer in Nederland die aan de batterijtechniek mag werken – en een verkoopteam dat de klant kan meenemen in de elektrische wereld van Porsche. Zij kennen de Taycan van voor tot achter.

Porsche lijnvoering

De nieuwe Taycan is een honderd procent Porsche. De meeste klanten van Porsche Centrum Leusden vinden het exterieur van de Taycan bijzonder geslaagd, is de ervaring van de dealer. Het lijnenspel houdt het midden tussen de iconische 911 en zijn grote broer Panamera dankzij de vlakke lijnen van de voorklep en zijn lage en brede front. De Taycan is ook vanaf de zijkant direct herkenbaar als een Porsche door de daklijn in combinatie met de typische Porsche lijnvoering bij de zijramen. Een gunstige stroomlijn met een Cw-waarde van 0,22 levert een belangrijke bijdrage aan een laag energieverbruik. Ook van achteren is de verwantschap met de overige modellen van Porsche niet te missen, bijvoorbeeld door de doorlopende rode lichtstrip aan de achterzijde. Ook vanbinnen is de Taycan typisch Porsche. Onder leiding van de Nederlander Ivo van Hulten {Interior Design Style Porsche} heeft het onmiskenbare dashboard van de oer-911 uit 1963 naar het digitale heden vertaald. “Het is een pure Porsche in alles wat je ziet,” aldus Colin de Lange.

800 Volt

Porsche heeft zich grote moeite getroost om state of art techniek in de nieuwe Taycan te verwerken. Dus is bij de Taycan niet de technologie van bestaande elektrische auto’s overgenomen, maar komt Porsche met verbeterde, innovatieve eigen techniek. De totale capaciteit van de Taycan werkt onder een spanning van 800 Volt. De Lange: “Dat is het dubbele van wat tot nu toe gewend zijn bij de concurrentie. Een hoger voltage betekent kort door de bocht minder warme accu’s, motoren en elektronica, je kunt sneller laden en er kunnen dunnere kabels worden gebruikt zodat er minder ruimte nodig is en de auto minder zwaar is.” 

Laden

Het batterijpakket van de Taycan is bij een 800V gelijkstroom-snellader in maar vijf minuten voldoende te ‘tanken’ voor honderd extra kilometers. Dat is vooral handig als je bijna thuis bent. De laadtijd van vijf naar tachtig procent bedraagt onder ideale omstandigheden bij een snellader 22,5 minuten. “Even een plaspauze, een koffietje en je kunt alweer door. Indrukwekkend,” zegt de verkoopadviseur. De Taycan heeft twee zogeheten synchrone elektromotoren met permanente magneten – één per as. De vierwielaangedreven Mamba groene 4S demonstratiewagen van de dealer in Leusden accelereert naar 100 km/h in 4,0 seconden en heeft een Porsche-waardige top van 250 km/h. Voor wie dat nog niet genoeg is: er bestaat nog een snellere Taycan Turbo S. Nederland is ideaal om elektrisch te rijden, want er staan heel veel laadpalen, zowel in steden en dorpen als langs de snelwegen. Momenteel staan er in Nederland al ruim 120.000 laadpalen en dat aantal neemt bijna dagelijks toe. Dat geldt ook voor het aantal snelladers. “Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW – wisselstroom/AC – natuurlijk ook. We hebben compacte laadstations die je aan de muur kunt hangen opgenomen in het leveringsprogramma,” aldus Colin de Lange. Ook Porsche Centrum Leusden is wat dat betreft volledig toegerust op de (elektrische) toekomst. Rond de showroom aan de Zuiderinslag 8 in Leusden zijn twaalf laadpalen in gebruik genomen.

Fluisterstil

De Taycan doet fluisterstil zijn werk; hier stopt de vergelijking met elke andere sportwagen van Porsche. Als je wegrijdt hoor je wel wat geluid, een soort zoem, dat futuristisch klinkt. Een hoge snelheid wordt door het gebrek aan motorgeluid weggemoffeld, maar die snelheid is er wel degelijk. De Lange: “Maar wil je toch geluid, dan raad ik de optionele ‘Porsche Electric Sport Sound’ aan. Je hoort in het interieur een soort motorgeluid, dat de beleving bij het accelereren spannender maakt. Je hoort zelfs ‘plofjes’ als je van het gas gaat, net als bij een 911.”

De Porsche Taycan is een auto die je moet ervaren, vinden ze bij Porsche Centrum Leusden. U kunt daarvoor een afspraak maken met een van de verkoopadviseurs via 033 494 9911.